close
تبلیغات در اینترنت
اسرار جستجوي موفق در اينترنت
سه شنبه 21 آذر 1396
تبلیغات
جای تبلیغات شما
دانستنی ها
بازی آنلاین
کتاب الکترونیکی
دینی و مذهبی
اتاق آرزو
پنل کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
عضویت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد
آمار سایت
  • آمار مطالب
  • کل مطالب : 915
  • کل نظرات : 177
  • آمار کاربران
  • کل کاربران : 808
  • افراد آنلاین : 3
  • آمار بازدید
  • بازدید امروز : 549
  • گوگل امروز : 9
  • آی پی امروز : 40
  • بازدید دیروز : 868
  • گوگل دیروز : 20
  • آی پی دیروز : 89
  • بازدید هفتگی : 1,417
  • بازدید ماهانه : 11,534
  • بازدید سالانه : 633,364
  • بازدید کل : 1,045,997
  • اطلاعات
  • امروز : سه شنبه 21 آذر 1396
  • آی پی شما : 54.242.205.33
  • مرورگر شما :
نویسندگان
دیگرامکانات






هایپرتمپ دات آی آر
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
اسرار جستجوي موفق در اينترنت
  • تعداد بازدید : 184
  • اسرار جستجوي موفق در اينترنت

    اسرار جستجوي موفق در اينترنت

     

    1-    اكثر جستجوگرها دو نوع محيط جستجو دارند: ساده و پيشرفته. در محيط جستجوي پيشرفته امكانات بيشتري وجود دارد كه مي توان با محدودتر كردن دامنه جستجو، ارتباط نتايج با موضوع جستجو را بيشتر كرد.

    2-    سرعت به هنگام شدن (به روز رساني) اطلاعات يك Search Engine در كاوش و نتايج آن بسيار موثر است.

    3-    در عبارت‌هاي جستجو از s و es (و اين گونه حروف گرامري ) استفاده نكنيد.

    4-    در عبارت جستجو، حرف اول اصطلاحات را بزرگ بنويسيد؛ مثل Internet يا Explorer

    5-    براي جستجوي نام يك شخص از «و» استفاده نكنيد، زيرا اغلب موتورهاي جستجو «و» را ناديده مي گيرند؛ مثلاً از عبارت "Ali Hossini"جاي  "Ali,Hossini"استفاده شود.

    6-    در بانك‌هاي اطلاعاتي كه با موتورهاي جستجو در آن كاوش مي شود, غالباً اطلاعات كلي، به صورت زير دسته بندي مي شود:

    آدرس سايت، نام سايت، توضيح مختصر دربارة محتويات و فعاليت آن سايت و مجموعه اي از اطلاعات كليدي كه مرتبط با محتويات سايت است؛ بنابراين اگر كليدواژه يا عبارت جستجوي شما، با يكي از اين اطلاعات مطابقت داشته باشد آدرس آن صفحات يا سايت به همراه توضيح مختصر درخصوص محتويات و فعاليت آن سايت در موتور جستجو تهيه و به ليست موارد بازيابي شده اضافه مي شود. (به اين ليست hit list گفته مي شود) دانستن دسته بندي هاي اطلاعات در بانك‌هاي اطلاعاتي، واژه گزيني در موتورهاي جستجو را تسهيل مي كند.

    7-در روند كاوش در اينترنت، به هدف نخوردن جستجو يا گل نشدن آن به دو صورت است:

    الف- هيچ اطلاعات يا صفحه اي پيدا نشود.

    ب- بيشتر از 20 تا 100 صفحه پيدا شود.(ازدياد صفحات، باعث سردرگمي كاربر خواهد شد.)

    درصورتي كه بيش از 20 تا 100 صفحه يا سايت در hit list  ظاهرشد توصيه مي شود چند صفحه اول با توجه به توضيحات آن صفحات بازبيني شود. اگر آن چند صفحه با موضوع مورد نظر مرتبط نبودند، جستجو را دوباره با استفاده از عملگرها و اصلاح كننده ها و ... ادامه دهيد.

    اغلب با استفاده از عملگرها و اصلاح كننده ها (و ديگر تكنيك ها و ابزارها) مي توان از كليد واژه نامناسب براي كاوش، يك عبارت جستجوي مناسب تهيه كرد.

    8-اگر به املاي كلمات در عبارت جستجو مشكوك هستيد، مي توانيد از بريده سازي (استفاده از ٭ ) و يا Wildcard استفاده كنيد.

    9-در كنار موتورهاي جستجوي اطلاعات, موتورهاي جستجوي ديگري نيز در اينترنت وجود دارند؛ مثلاً موتورهاي جستجوي اشخاص و موتورهاي جستجوي برنامه هاي رايانه اي, موتورهاي جستجوي موسيقي و فيلم و ...

    10- براي استفاده از عملگرهاي جستجو، حتماً AND ، OR ، NOT و ... را با حروف بزرگ بنويسيد.

     

     

    معرفي موتورهاي جستجو

    Altavista

    آدرس موتور جستجو WWW.altavista.com

    آشنايي:

    اين سايت (پايگاه) يكي از بزرگترين و جامع ترين جستجوگرهاي اينترنت است كه اطلاعات بيش از 250 ميليون صفحه Web را در بانك اطلاعاتي خود جا داده است. اطلاعات اين بانك اطلاعاتي دائماً به روزرساني مي شود و براي اين به روزرساني تمام صفحات html در آن به صورت «تمام متن» يا Fulltext نمايه مي شود. در عين حال بزرگترين عيب اين موتور ارائه نتايج بسيار به علت كثرت منابع مي باشد.

    امكانات:

    ○جستجو در 25 زبان

    ○جستجوي موضوعي (در گروه هاي هنر و سرگرمي Arts Entertainment ، اتومبيل «Autos » ، تجارت و امور مالي «Business Finance » ، كامپيوتر «Computer» ، بهداشت و پزشكي «Health Fitness» ، خانه داري و امور منزل «Home Family» ، اينترنت «Internet» ، اخبار و رسانه ها «News Media» ، سير و سياحت «Recreation Travel» ، مراجع «Reference» ، مناطق و كشورها «Regional» ، علوم «Science» ، فروشگاه‌ها و خريد «Shopping»، فرهنگ و جامعه «Society Culture» ، ورزش «Sports» و جهان «World») لازم است ذكر شود كه اين دسته بندي ها در اكثر موتورهاي جستجوي عمومي رعايت مي شود.

    ○حساسيت به حالت يا hello,HELLO,Hello)Case-Sensitive هر سه معادل هستند)

    ○ترجمه رايانه اي بين زبان‌هاي انگليسي، فرانسه، ايتاليايي، پرتقالي، آلماني، اسپانيايي

    ○كنترل بر نحوة نمايش نتايج

    ○امكان نوشتن جمله سؤالي در قسمت جستجو

    ○امكان جستجو در صفحات وب، اخبار، گروه‌هاي مباحثه، محصولات، تصاوير، فيلم و قطعات موسيقي

    ○مرتبه بندي نتايج جستجو

    كمبودها:

    ○عدم امكان جستجوي مجدد از ميان نتايج

    ○عدم اعلام درصد مطابقت عناوين پيدا شده با موضوع جستجو

    منطق:

    ○عملگر OR به صورت پيش فرض ميان كليدواژه ها قرار دارد.

    ○امكان استفاده از عملگرهاي NEAR,ANDNOT, AND نيز در حالت جستجوي پيشرفته (Advance) وجود دارد.

    ○بريدن كلمات خودكار نيست.

    ○استفاده از حروف بزرگ به معناي جستجوي دقيق براي تطابق كامل است. اما در صورت استفاده ازحروف كوچك، هر دو حالت بزرگ و كوچك جستجو مي شوند.

    ○امكان استفاده از anchor در عبارت جستجو؛ با اين فرمان صفحاتي يافت مي شود كه عبارت مورد نظر در آنها به صورت Hyper Link است.

    مثال:anchor: Download IE5

    ○امكان استفاده از domain در عبارت جستجو؛ با اين فرمان سايت هايي يافت مي شود كه domain آنها نوع مورد نظر باشد.

    Domain يا قلمرو نشان دهنده نوع سايت و يا كشوري آن است مثل ir براي iran و uk براي انگلستان و ... ضمناً رايج ترين قلمروهاي غير كشوري عبارتند از Edu براي سايت‌هاي آموزشي / دانشگاهي ، Com  براي شركت‌ها و مؤسسات تجاري، org براي سازمان‌ها و gov براي سايت‌هاي دولتي

    مثال domain : edu

    ○امكان استفاده: از host در عبارت جستجو؛ با اين فرمان صفحات يك رايانة خاص پيدا مي شوند. مثال : host:www.isu.ac.ir

    ○امكان استفاده از: image در عبارت جستجو؛ اين فرمان ازكاوشگر مي خواهد صفحاتي را پيدا كند كه داراي فايل تصوير مشخصي باشند:

    مثال image; start

    ○امكان استفاده از:Link در عبارت جستجو؛ اين فرمان كه بايد در جلوي آن نام يك سايت (URL) را وارد كرد، صفحاتي را پيدا مي كند كه با سايت به خصوصي پيوند دارند. مثال Link:www.zip2.com

    ○امكان استفاده از : text در عبارت جستجو: صفحاتي را پيدا مي كند كه شامل عبارت مورد نظر در هر قسمت صفحه باشد. مثال text:study

    ○امكان استفاده از: title در عبارت جستجو؛ صفحاتي را پيدا مي كند كه شامل عبارت مورد نظر در «عنوان» صفحه هستند. اين عناوين در قسمت عنوان بيشتر مرور گرها ظاهر مي شود. مثال title: sunset

    ○امكان استفاده از : URL در عبارت جستجو؛ با اين زمان صفحاتي پيدا مي شوند كه عبارت يا كلمه مورد نظر در نشاني آنها وجود دارد.

    مثال URL:isu

    فهرست نتايج جستجو:  اين جستجوگر شامل عنوان، نشاني URL، دو خط اول توضيحات سايت، تاريخ آخرين به روزرساني، حجم ( بر حسب بايت) و زبان اطلاعات است.

     

    Excite

    آدرس موتور جستجو:www.excite.ocm

    آشنايي

    بهترين مورد استفاده از اين سايت،يافتن موضوعات روز و مسائلي است كه در سطح وسيعي از آنها صحبت مي شود. اين جستجوگر درميان 205 ميليون صفحه و ابزارهاي رسانه اي و نيز اخبار usenet به جستجو مي پردازد. اين سايت همچنين مجموعه اي جامع و عميق از موضوعات را از 150 هزار منبع در اختيار دارد. سايت Excite در زمينه جستجوي مفهومي بي نظير است، زيرا اين موتور با استفاده تركيبي ازنمايه ها و موضوعات مي تواند لغات كليدي و موضوعات مختلف را براي شما جستجو كند. ضمناً Exite با استفاده از ارجاعات متون مرتبط به موضوع را هم مي يابد.

    امكانات

    ○جستجو در 11 زبان مختلف

    ○جستجو در ميان فهرستي از كشورها يا Domain ها (مثلorg,com . و ...)

    ○جستجوي مجدد از ميان نتايج

    ○ارائه درصد مطابقت عنوان پيدا شده با عبارت جستجو

    كمبودها

    ○حساسيت نداشتن به حروف بزرگ و كوچك

    ○امكان نوشتن جمله سؤالي در قسمت جستجو نيست

    ○مرتبه بندي نبودن نتايج جستجو

    ○نبود كنترل بر نحوه نمايش نتايج

    منطق

    ○عملگر OR به صورت پيش فرض ميان كليد واژه ها قراردارد.

    ○امكان استفاده از عملگرها ANDNOT,AND نيز وجود دارد.

    در صورت وجود حروف بزرگ در ابتداي كلمات، Excite آنها را به عنوان نام شناسايي مي كند.

    ○كلمات به صورت خودكار به عنوان پيشوند يا ريشه، در نظر گرفته مي شوند.

    ○اصلاح كننده ها قابل استفاده هستند.

    فهرست نتايج جستجو: شامل عنوان, نشاني URL , خلاصه‌اي ازمطالب و درصد ارتباط (مطابقت) با موضوع جستجو است.

    Google

    آدرس موتور جستجو www.google.com

    آشنايي:

    اين موتور از بزرگترين موتورهاي جستجو وب در جهان است و گذشته از چندين سرمايه گذار خصوصي، دانشگاه استنفورد، شركت SUN و شركت هاي ديگري جزء سهامدارن آن هستند. Google با ادغام سخت افزارها و نرم افزارهاي پيشرفته، همراه با الگوريتمي منحصر به فرد، قدرت پاسخگويي به سؤالات گوناگون كاربران را دارد. قلب نرم افزار آن rank Page نام دارد كه در واقع فهرستي براي طبقه بندي صفحات وب است. نحوة كار page rank بدين صورت است كه از ساختار بندي پيوند وسيع ( vast link) كه در واقع ماهيت بسيار جالب و بي همتاي وب است، به عنوان شاخصي از تعداد صفحات خصوصي استفاده مي كند، مثلاً Google يك پيوند از صفحه A  به صفحه B را همانند يك رأي از جانب A به B در نظر مي گيرد و در نهايت به تعداد خالص اين رأي ها يا همان پيوندهايي كه از صفحه دريافت شده است، نگاه مي اندازد. سپس صفحاتي را كه بيشترين تعداد رأي از آنها صادر شده است، تحليل مي كند.

    بدين ترتيب پايگاه هاي مهم اطلاعاتي، در هنگام طبقه بندي در نقطة بالاتري قرار مي گيرند. همچنين Google تعداد ارجاعات كاربران به صفحات فوق به خاطر مي سپارد و هر چه اين ارجاعات بيشتر باشد، در دفعات بعدي، صفحات مورد نظر در نقطة بالاتري در طبقه بندي قرار مي گيرند. در نهايت براي آنكه اطلاعات مورد نظر جستجو و بازيابي شود، Google از تكنيك «شمارش تعدد دفعاتي  كه عبارت مورد نظر در يك صفحه ديده شده است» استفاده مي كند.

    امكانات:

    ○ جستجو به 50 زبان مختلف (جستجو در زبان عربي نيز امكان پذير است؛ براي اين كار در گزينه goole in your language زبان مورد نظر را انتخاب كنيد.

    ○جستجوي عناوين ويژه (topic specific search)

    ○جستجوي موضوعي

    ○حساسيت به حالت يا case sensitive

    منطق:

    ○عملگر AND به صورت پيش فرض ميان كليد واژه ها قرار دارد.

    ○امكان استفاده از OR و NOT ميسر است.

    ○امكان استفاده از اصلاح كننده ها و بريده سازي وجود دارد.

    فهرست نتايج جستجو: اين جستجوگر شامل عنوان نشاني URL , توضيحات و حجم (بر حسب بايت) است.

     

    آدرس موتور جستجو www.Yahoo.com

    آشنايي:

    Yahoo بهترين موتور جستجوي موضوعي به شيوة سلسله مراتبي يا درختي است. Yahoo ،پانصد هزار سايت, صفحه يا مدرك موجود در اينترنت را در يك ساختار سلسله مراتبي موضوعي و جامع (تقريباً 25 هزار دسته) آماده بازيابي كرده است. نتايج جستجو در Yahoo به صورت تقسيمات موضوعي از موضوعات كلي تر به موضوعات جزئي تر ارائه مي شود. مزيت اين شيوﺓ، بازيابي در آن است كه جستجوگر با مقوله هاي موضوعي اعم و نيز اخص نسبت به موضوع مورد نظر آشنا مي شود وحتي مي تواند با انتخاب آنها، سايت ها و صفحات ديگري را بازيابي كند. Yahoo براي تسهيل بازيابي، امكان جستجوي كليدواژه اي از موضوعات را نيز در اختيار مي گذارد. ضمناً همراه با بازيابي سايت ها وصفحه ها، توصيفي كوتاه از آنها نيز ارائه مي شود.

    در عين حال، اشكالاتي به شرح زير در Yahoo وجود دارد.

    الف- در بسياري از موارد، تغيير نشاني سايت ها از سوي پديدآورندگان آنها در Yahoo اصلاح نشده (به روز نمي شود) و اين امر موجب سردرگمي و اتلاف وقت كاربران مي شود.

    ب- حدس زدن اينكه مدارك يا سايت هاي مورد نظر كاربر، جزء كدام دسته يامقوله موضوعي است براي كاربر دشوار است. علاوه بر آن، برخي موضوعات در گروه يا دسته كاملاً مربوط ومناسبي قرار نگرفته است و اين باعث سردرگمي بيشتر كاربر مي شود. جستجوي كليدواژه اي در Yahoo كه براي كمك به كاربر در يافتن حوزه موضوعي مورد نظر استفاده مي شود، در بيشتر موارد نتايج بسيار و بعضاً نامربوط را ارائه مي كند. اين سايت بزرگترين پرتال افقي در اينترنت است.

    امكانات:

    ○جستجوي موضوعي (جستجوي سلسله مراتبي دارد.)

    ○نمايش نتايج در قالبها, دسته بندي ها و گروه هاي سايت هاي اينترنتي و صفحات امكان پذير است.

    ○امكان جستجوي كليدواژه‌اي در ميان عناوين، گروه‌هاي خبري و آدرس هاي پست الكترونيك وجود دارد.

    كمبودها:

    ○جستجوي حساس به حالت يا Case-sensitive ندارد.

    ○درصدد مطابقت هر عنوان باعبارت جستجو نمايش داده نمي شود.

    ○نبود كنترل بر نمايش نتايج

    ○عدم جستجوي مجدد از ميان نتايج

    ○حساسيت به حروف بزرگ و كوچك در اين موتور منظور نشده است.

    ○امكان نوشتن جمله سؤال در قسمت جستجو وجود ندارد.

    منطق

    ○عملگر AND به صورت پيش فرض ميان كليد واژه ها قرار دارد.

    ○امكان استفاده از عملگرهاي OR و NOT موجود است.

    ○امكان استفاده از t: براي محدود كردن فهرست نتايج به فهرست عناوين (title) مثلاً : t:Internet

    ○امكان استفاده از u: براي محدود كردن فهرست نتايج به فهرست آدرس ها (url) مثلاً: u:Internet

    امكان استفاده از اصلاح كننده ها وجود دارد.

    فهرست نتايج جستجو : در اين موتور جستجو شامل عنوان، خلاصه، توضيحات سايت يا صفحه پيدا شده و آدرس سايت (url) است.

    نظرات
  • در قمست نظرات مشکلات و پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در جریان بگزارید.

  • نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتی