close
تبلیغات در اینترنت
مجله ی اینترنتی همه چیز
پیام مدیر سایت: به سایت ما خوش آمدید ، امیدوارم که از کیفیت مطالب ما راضی باشید در صورتی خرابی لینک های دانلود به ما گزارش بدهید تا سریعا لینک های دانلود فعال بشود

حكم صلوات قبل و بعد از اذان و اقامه

 

 

و تسن الصلاة على النبي (ص) قبل الاقامة، على ما قاله النووي في شرح الوسيط، و اعتمده شيخنا ابن زياد، و قال الشيخ الكبير البكري أنها تسن قبلهما، و لا يسن محمد رسول الله بعدهما.  { فتح المعين ص ۲۸۰ – الفقه الاسلامي و ادلته ۱/۶۲۶ باب اجابه المؤذن و المقيم . }

عَنْ الشَّيْخِ حَمْدَانَ نَقْلًا عَنْ الشِّيرَازِيِّ أَنَّهُ تُسَنُّ الصَّلَاةُ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ قَبْلَ الْإِقَامَةِ . وَ قَدْ أَفْتَى شَيْخُنَا الشَّوْبَرِيُّ بِنَدْبِهَا قَبْلَ الْإِقَامَةِ .   { نهاية المحتاج إلى شرح المنهاج ۳ / ۴۳۰ باب شروط الاذان و حاشيه الشبراملسي ( نهاية المحتاج إلى شرح المنهاج ) ۵ / ۱۳۲ – حاشيه الجمل۳ / ۱۴۷باب الاذان و الاقامه }

بنا بر آن چه كه امام نووی – رح – در شرح وسيط بيان داشته و ابن زياد – رح – آن را اختيار كرده است ، صلوات فرستادن بر پيامبر ( ص ) قبل از اقامه نماز ( قامت ) مستحب و سنت است و شيخ البكري – رح – نيز گفته است كه صلوات فرستادن بر پيامبر ( ص ) قبل از اقامه نماز ( قامت ) مستحب و سنت است اما لفظ محمد رسول الله بعد از آن دو سنت نيست . و شيخ حمدان به نقل از شيرازي و شيخ شوبري – رح – گفته اند كه صلوات فرستادن بر پيامبر ( ص ) قبل از اقامه نماز ( قامت ) مستحب و سنت است .
از عبد الله بن عمرو بن العاص رضي الله عنهما روايت شده که: از رسول الله صلي الله عليه و سلم شنيد که مي فرمود: چون اذان را شنيدند مثل آنچه که مؤذن مي گويد، بگويد. سپس بر من درود بفرستيد، زيرا هر کس که بر من يکبار درود بفرستد، خداوند در برابر آن بر وي ده بار درود مي فرستد. سپس از خداوند برايم وسيله را بخواهيد آن مقام و مرتبتي است در بهشت که جز براي بنده ي از بندگان خدا نمي زيبد و اميدوارم که من آن بنده باشم. پس آنکه از خداوند تعالي برايم وسيله را درخواست کند، شفاعتم بر وي واجب مي شود."
بدون خلاف صلوات فرستادن بعد از اذان سنت است اما با صداي بلند مسئله اي فقهي است و در آن اختلاف نظر است . صاحب تاج الاصول گويد : صلوات و سلام بعد از اذان براي سامع و مؤذن سنت است و لو اينكه با رفع صوت باشد به علت عموم حديث كه حنابله و شافعيه بر آن قولند .

موضوعات مطلب:دینی و مذهبی . دینی و مذهبی .
نظرات مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات در سایت تبلیغات در سایت
صفحه اصلیانجمنعضویتورود کاربرانآرشیو مطالبنقشه سایتتبلیغاتطراح قالبتماس با ما